Baloe

De eerste dag

In het begin was het erg wennen. Vertrokken bij Zwerfdier, was Balou rustig in de auto. Thuis hebben wij hem in zijn eigen kamer neergezet. In zijn kamer staat zijn eten, drinken en toilet. Daarnaast ook voldoende krabmogelijkheden en plekjes waar hij kan zitten. Balou wilde niet zijn reismandje uit komen. Op zich niet erg, alleen zat hij wel in een beetje van zijn eigen plas. Met geduld en kip probeerde we hem te verleiden. Zonder succes. Eerst wilde hij niets eten… Máár de kip rook toch wel érg lekker. Dus besloot hij om de kip te eten en hier zelfs zijn reismand voor uit te komen.

Verder op de eerste dag gaven we Balou de ruimte, wel hoopte wij dat hij toch ’s nachts wat zou gaan eten, drinken en naar het toilet zou gaan. De volgende dag bleek dat hij inderdaad had gegeten. Tot onze verbazing was de reismand leeg. Waar is Balou gebleven?

Juist! Erg vertrouwd in het mandje van Zwerfdier! (zie foto 2)

De eerste weken

De eerste weken stonden in het teken van Balou zich op zijn gemak laten voelen. Met open armen is hij door ons alle vier ontvangen. Elke dag kreeg hij kip én daar was hij echt gek op. Wanneer wij in zijn kamer waren durfde hij niet uit zijn mandje. Wel konden we hem aaien en wilde hij met ons knuffelen en ging hij altijd wel spinnen. Vaak zaten we in zijn kamer op een stoel. Dan ging Balou toch wel even een rondje lopen en soms een aaitje halen. Tot hij toch wel héél graag op schoot wilde. We kregen steeds meer vertrouwen van hem. Om eerlijk te zijn ging dit wel met vallen en op staan. Zo was er een keer iets op de grond gevallen en konden we weer opnieuw beginnen met het opbouwen van vertrouwen. Er zijn vaker dingen voorgevallen in het begin waar Balou erg van schrok en dat we opnieuw konden beginnen, maar de aanhouder wint.. Balou begon zich steeds meer op zijn gemak te voelen, ons te vertrouwen en beter voor zichzelf te zorgen (zich goed wassen). Ook werd hij nieuwsgierig.. (zie foto 1)

Wat is er buiten mijn kamer?

Eindelijk werd hij nieuwsgierig naar wat er buiten zijn kamer bevond. Wanneer wij aan het eten waren kwam hij voor de deur zitten. Die lieten we dan voor hem open, kwam hij naar binnen, en ging rondsnuffelen. Wanneer wij opstonden, rende hij snel terug. Steeds vaker kwam hij naar binnen (mede door de kip die hij binnen kreeg) ook ontdekte hij nieuwe plekjes. In het begin lag hij graag op de eetkamerstoel omdat dit toch meer verdekt was. Verder was hij nog wel verlegen. Behalve als wij aan het eten waren, dan kwam hij altijd even vragen of hij er nog iets lekkers voor hem was. (Zie foto 3)

Puzzels, eten zoeken en heerlijk relaxen

In het begin gaven we Balou doorgaans eten (brokken) en daarnaast ook kip. Helaas merkte we dat Balou toch alles snel naar binnen schrokte met overgeven soms als gevolg. We geven hem daarom nu kleine hoeveelheden eten. Het liefst via zijn voederpuzzel. Hij is erg slim en krijgt zijn brokjes er zo uit. Verder geven we hem brokken op verschillende plekken, wel moet hij dit eerst vinden (dit lukt hem altijd met gemak). Verder is Balou nu erg relaxed vergeleken met het begin. Hij kan nog steeds erg schrikken en wegrennen, maar dit is minder geworden. Verder wil hij absoluut niet worden opgetild, dan raakt hij in paniek, dus proberen we ook niet meer. We zien hem nu elke dag genieten. Hij is al een paar keer naar buiten geweest en heeft hij de tuin verkend. Balou ligt graag op de mat, op schoot, op de vensterbank of op zijn eigen kussen te relaxen. Hij zit altijd te spinnen, miauwt graag voor eten en wanneer hij lekker ontspannen is horen we hem ook vaak heerlijk snurken.

We zijn erg blij met Balou in huis en hij heeft het ook enorm naar zijn zin. (zie foto 4 en 5)

Baloe